Många läromedel bygger på färg… Teckning och målning. Byggklotsar. Färgade kritor och pennor. Kartor. Overheadbilder. Dataprogram.
Problem i skolan
Några exempel då ett annorlunda färgseende kan vara ett hinder i skolan
- Anders arbetar med sin läsebok. En uppgift är att dra ett streck till den röda bollen. Den andra bollen är brun. Båda bollarna ser likadana ut för Anders så han gissar. Var noggrannare, säger läraren.
- Läraren skriver uppslagsord på den gröna tavlan med röd krita. Efter en stund undrar läraren varför Erik skriver av bänkkompisens anteckningar.
- Sven tycker mycket om att läsa högt. Men idag räckte han inte upp handen och protesterar när läraren ber honom läsa. Stycket i boken är tryckt med blå text på en lila bakgrund.
- Eva är en duktig och framåt tjej. Hon får uppgiften att gå fram och läsa ur den turkos boken. När hon kom fram står hon en stund och tittar på alla böckerna. Eva börjar gråta när hon inte ser vilken bok hon ska ta.
- Per var väldigt utåtriktad och aktiv i förskolan. Han gillade att svara på frågor och göra uppgifter. Bara när det handlade om färger var han tyst. Han kunde inte förstå varför färger som såg likadana ut hade olika namn.
- Dagisfröken lägger märke till att kompisarna retar Kalle när de ritar och målar. De gör sig lustiga över att Kalles gubbar har gröna ansikten.
- Kenneth i första klass gillade att rita och måla fast det var svårt att välja färger. När fröken en dag bistert frågade vem som målat gräset brunt var det inte lika roligt att måla längre. Förgäves försökte han sortera kritorna och välja rätt.
Finns många svårigheter för dem som inte kan se skillnad mellan färger. Mycket praktiskt och funktionellt verktyg ni tillhandahåller för de med nedsatt färgförmåga. Bra med teknik som är till för människan och till för att underlätta livet i vardagen för många!